El síndic major, Vicent Cucarella, participa en la reunió de la Comissió de Coordinació de Presidents del Tribunal de Comptes i els OCEX, en la seu de la institució
LES INSTITUCIONS FISCALITZADORES REVISEN I PROPOSEN MESURES D’ACTUACIÓ PER A REFORÇAR L’EFICIÈNCIA DEL CONTROL DE LA GESTIÓ ECONOMICOFINANCERA PÚBLICA
* Els presidents manifesten la seua preocupació per la reducció dels nivells de rendició en termini dels comptes de les entitats locals corresponents a l’exercici 2018 i demanen mesures per a activar-la.
* Els programes per a 2020 aposten per fiscalitzacions receptives a les demandes de la societat, als entorns canviants i als riscos emergents, a fi que siguen rellevants i contribuïsquen a impulsar la millora de la gestió dels fons públics. La transparència, la igualtat, la sostenibilitat ambiental i la preparació i implementació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible s’integraran com a objectius transversals en les fiscalitzacions.
* La Comissió ha destacat, així mateix, la importància que les institucions implanten el seguiment de les recomanacions incloses en els seus informes, com a via de treball fonamental per a contribuir a la millora de la gestió pública.
* Amb la finalitat de continuar impulsant l’aplicació de les tecnologies de la informació a les actuacions de control, els responsables de les institucions han incidit en la conveniència de la millora contínua de les eines electròniques utilitzades en els procediments fiscalitzadors i en els seus propis processos interns de gestió, per a possibilitar un control més eficient i eficaç.
26 de novembre de 2019. Aquest matí, en la seu del Tribunal de Comptes, ha tingut lloc la reunió semestral de la Comissió de Coordinació dels Presidents del Tribunal de Comptes i dels Òrgans de Control Extern de les Comunitats Autònomes (OCEX). Durant aquesta trobada, presidida per la presidenta del Tribunal de Comptes, María José de la Fuente, els responsables de les institucions de control extern han abordat diverses qüestions d’interés compartit, a fi de continuar impulsant la cooperació i la col·laboració entre elles i contribuir d’aquesta manera a un control públic més rigorós, eficaç, confiable i transparent a escala global.
Així, els màxims representants de les institucions fiscalitzadores han posat en comú els criteris que es tindran en compte per a la selecció de treballs i les principals àrees que seran objecte de control en el marc dels programes de fiscalització respectius per a 2020. Iniciatives fiscalitzadores que pretenen ser receptives a les demandes de la societat, als entorns canviants i als riscos emergents, amb la intenció d’esdevindre rellevants i impulsar la millora de la gestió dels fons públics. Els programes recolliran fiscalitzacions sobre matèries rellevants i d’actualitat, sobre àrees de la gestió en què s’han identificat riscos i en les quals es gestiona un volum de recursos rellevant, posant l’accent en les entitats que no reten comptes. A més, s’aposta per la integració d’aspectes transversals en les fiscalitzacions com ara la transparència, la igualtat, la sostenibilitat ambiental i la preparació i implementació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. S’ha destacat la significació de les recomanacions i s’ha fet del seguiment de l’acompliment d’aquestes un aspecte important de la seua actuació.
Els presidents han posat de manifest la seua preocupació per la reducció dels nivells de rendició en termini dels comptes de les entitats locals corresponents a l’exercici 2018, com també es va produir en exercicis anteriors. Davant d’aquesta situació, s’insisteix en la necessitat que s’adopten mesures per a activar-la. Aconseguir la plena rendició constitueix una prioritat per a les institucions fiscalitzadores, ja que no solament constitueix una obligació legal, sinó un deure bàsic per a fer efectiva la necessària transparència de la gestió i possibilitar el control, de tal manera que l’omissió constitueix un dèficit democràtic.
En la jornada també es va examinar la situació en què es troben les actuacions que s’estan desplegant en col·laboració; entre altres, les fiscalitzacions coordinades en l’àmbit autonòmic i local. Les primeres s’adrecen al control dels processos d’extinció de les entitats dependents de les comunitats autònomes com a conseqüència de la reestructuració del seu sector públic, a l’aplicació per aquelles de la Llei de Dependència i a la implantació de la comptabilitat analítica en les universitats; en l’àmbit local, aquests controls coordinats recauen sobre els expedients de reconeixement extrajudicial de crèdit. A més, respecte de l’àmbit local s’han examinat altres iniciatives en marxa derivades dels canvis en la normativa reguladora del control intern, i que persegueixen oferir al Tribunal de Comptes més informació sobre els resultats d’aquest, així com de les actuacions conjuntes que es duen a terme per a impulsar la rendició de comptes.
Els responsables de les institucions de control han reiterat el seu compromís amb les tecnologies de la informació i aposten per continuar avançant en el procés d’implantació d’aquestes per al desenvolupament dels procediments de fiscalització i per a la pròpia gestió interna. Així mateix, han insistit en la conveniència de promoure la interconnexió de les pròpies aplicacions i plataformes electròniques amb altres ja existents en el seu entorn d’actuació, entre altres en l’àmbit de la contractació pública, amb la finalitat de maximitzar l’eficiència en l’obtenció de la informació sobre la gestió i en el seu control.
Igualment, han sigut objecte d’anàlisi altres àmbits en què s’estima que podrien reforçar-se la cooperació i la col·laboració institucional; entre altres àrees, en matèria de formació del personal, així com en l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques de fiscalització. D’aquesta manera es contribuirà a potenciar una xarxa de coneixement entre el personal de les institucions de control i a homogeneïtzar criteris, procediments i eines per a l’exercici de la fiscalització.
