Inaugurada l’exposició "600 anys. De l’arxiu del real a l’arxiu del Regne de València. Del mestre racional a la Sindicatura de Comptes"
Aquest matí el síndic major, Vicent Cucarella, ha acompanyat el president de les Corts Valencianes en la inauguració de l’exposició 600 Anys. De l’Arxiu del Real a l’Arxiu del Regne de València. Del Mestre Racional a la Sindicatura de Comptes
Aquesta exposició està dedicada a l’Arxiu del Regne de València i a la Sindicatura de Comptes amb motiu de la celebració del 600 aniversari de la creació de l’Arxiu del Real, que evolucionà a l’Arxiu del Regne de València, i de l’ofici del mestre racional, antecedent històric de l’actual Sindicatura de Comptes.
En la reunió de les Corts forals valencianes de 1419, celebrades al Palau episcopal de València del 28 d’agost al 18 de setembre, es prengueren, entre d’altres, els acords de crear l’Arxiu Reial de València i el Mestre Racional del Regne de València. L’Arxiu del Regne és l’única institució foral que mai no va ser suprimida, mentre que el Mestre Racional, juntament amb la resta d’institucions valencianes, va ser eliminada en 1707 i es va recuperar, amb la democràcia, l’any 1985, com a Sindicatura de Comptes.
Per haver sigut dues institucions importantíssimes creades arran d’una reunió de les Corts forals, les actuals Corts Valencianes van decidir realitzar una exposició de documents històrics i fotografies sobre l’Arxiu i un mural expositiu sobre la història recent i l’activitat actual de la Sindicatura de Comptes, que s’ha instal·lat en la sala dels Espills del Palau dels Borja i que romandrà fins desembre.
El síndic major ha agraït “La sensibilitat que han mostrat les Corts i el seu president amb l’organització d’esta exposició per a enaltir dues institucions tan importants del nostre passat foral”.
I ha manifestat “En el cas del mestre racional, es va perdre amb el Decret de Nova Planta (1707) i eixa fatídica concepció del “derecho de conquista”. Ara bé, el nostre estatut d’autonomia va saber recuperar aquell esperit fiscalitzador i va donar peu a la creació de la Sindicatura de Comptes”.
L’exposició estarà oberta fins el mes de desembre. Des del dia de la inauguració, totes les visites programades a les Corts passaran per la mostra. Igualment, es podrà visitar amb motiu de les jornades de portes obertes que es faran pel 9 d’Octubre. A més, al web de les Corts es posarà un correu electrònic per demanar visitar-la i els serveis de protocol de la cambra organitzaran grups tancats en horaris de matí i de vesprada.





